Vluchtreview: Iberia Express

Vluchtreview: Iberia Express

Jun 30, 2023

Voor mijn weekendje weg naar Madrid koos ik ervoor om met Iberia Express te vliegen, een degelijke vliegmaatschappij maar wel met een basis service tijdens de vlucht .

Dankzij mijn British Airways Silver-status, ben ik een Oneworld Sapphire-member. Hierdoor mocht ik gebruikmaken van de lounge 26 op Schiphol voor vertrek en had ik de mogelijkheid om als één van de eersten aan boord te gaan. Bovendien bood Iberia.com de optie om mijn stoel gratis te kiezen bij het boeken van mijn ticket, en ik kon meteen inchecken en mijn boardingpass afdrukken of opslaan in mijn digitale wallet.


Op de dag van vertrek controleerde ik de status van mijn vlucht via schiphol.nl. De verwachting was dat we op tijd zouden vertrekken en dat het rustig zou zijn bij de douane. Gate B15 was aangewezen voor het boarden. Ik had al een e-mail ontvangen van Iberia, waarin stond dat de vlucht druk was en dat je je trolley nu gratis kon laten inchecken. Die mogelijkheid heb ik aan mij voorbij laten gaan.


Voordat ik door de beveiliging ging, besloot ik eerst naar de schitterende Privium Lounge te gaan. Daar genoot ik van een kopje koffie en een Toblerone-chocolaatje. Vervolgens ging ik snel door de douane en in plaats van naar lounge 26, waar ik toegang toe had vanwege mijn status, ging ik naar de Privium Lounge in lounge 28 voor een lichte versnapering. Ondertussen was de gate veranderd naar Gate B31, dus ik wandelde rustig naar die gate. Tot mijn verrassing was de gate opnieuw veranderd en moest ik naar B35, de laatste gate aan de pier.

Het vliegtuig was net geland en de passagiers verlieten nog het toestel. Terwijl deze stroom nog bezig was, werd al omgeroepen dat groep 1 mocht boarden. Dit was enigszins verwarrend, want nadat je boardingpass was gescand, moest je wachten achter een hek terwijl de arriverende passagiers het vliegtuig nog verlieten. Na een wachttijd van 10 minuten mochten we eindelijk door. Vrijwel direct werd omgeroepen dat ook de andere groepen mochten boarden, zonder een specifieke volgorde aan te houden.


Bij de vliegtuigsluis moesten we nog even wachten voordat we het vliegtuig konden betreden. Ik plaatste mijn koffer boven mijn stoel, 8F bij het raam. De stoel zag er een beetje smoezelig uit, maar gelukkig droeg ik zwarte kleding. Het betrof een economy stoel met 3 rijen aan beide zijden van het gangpad. Ik had voldoende ruimte, maar als je lang bent, zul je waarschijnlijk wat krapper zitten.

Het vliegtuig werd ingeladen en het was behoorlijk druk. Nadat iedereen aan boord was, bleef de deur open en hoorden we de captain zeggen dat er nog papierwerk afgehandeld moest worden, waarop we moesten wachten. Uiteindelijk vertrokken we met een vertraging van 30 minuten.


Tijdens de vlucht begon de service. Er waren geen gratis warme dranken beschikbaar en voor alles moest worden betaald. Geen gratis water tijdens deze vlucht. Ik logde in op het entertainmentsysteem aan boord. Dit is wel gratis en ze bieden er verschillende entertainment mogelijkheden aan. Ik ben zelf een film gaan kijken op mijn mobiel.

De vlucht verliep voorspoedig, met slechts wat turbulentie halverwege (waardoor de gordels even vast moesten). We arriveerden met een vertraging van 20 minuten in Madrid en kwamen bij een H-gate uit in terminal 4.


Ik verliet snel het vliegtuig en begaf me richting de uitgang, klaar om te genieten van een drankje in de stad.


Trouwens, als je je vliegmijlen wilt bijboeken, kun je dit doen via British Airways, waar ik mijn miles heb geboekt. Je kunt ook de website wheretocredit.com raadplegen om te zien welke opties het beste bij jou passen.


Karin